社会学者の松本良多は、クリティカルなヒューマニリズムと同様に、分子生命学、複雑系、ナノテクノロジーにより形成されたインターラクティブな社会、具体化されたメディアと複合現実との間の触媒による作用を通してデジタル技術の人間化に取り組む芸術作品としてポストデジタルをとらえている。
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バイオデジタル論 (ばいおでじたるろん 英:Biodigital Theory) とはスペキュレイティブ・リアリズムとニューロ・キャピタリズムの理論を思想的基盤に様々に細分化された非物質的本性としてのモナドの生成と相互主観性論の内在性を考察するデジタル以降の社会における概念である。
ポストデジタルの解釈を起点としクリティカル・ポストヒューマニズム、トランスヒューマン、非平衡科学の自己組織化 (Self-organization) にもとずくアクターネットワーク論 (ANT) の概念をも視野にいれたマルチレイヤーの理論として展開される。バイオデジタルはデジタル以降の様々な内観的 (Introspektion) な現象学の概念、バイオ・コンピュテーション、インタラクティブ・ネットワーク、生命体の形成過程における複雑系、生成の偶発性をデジタルメディアにとりいれた根源的再考に準拠している。
テネシー州立大学教授のサラ・ヘイズ (Sarah Hayes) とプリマス大学トランスアート・インスティチュートのディレクターの松本良多 (Ryota Matsumoto) がアンソロポセン (Anthropocene) の階層的体系におけるデジタル以降のディスクールとしての思想としてディファインした。松本良多 (Ryota Matsumoto) はバイオテクノロジー、トランスヒューマン、分子生物学、生命体のみならず総合的なアクタントの有機合成の過程との類似性を視野に生命と流動性とその潜在的対象からバイオデジタルを生命の受動的自我のメタ科学として解釈している。
出典 wikibooks.org バイオデジタル論
引用元:ja.wikibooks.org(引用元へはこちらから)
Ryota Matsumoto is a co-director of an award-winning interdisciplinary design office, Ryota Matsumoto Studio. He is an artist, designer and urban planner. Born in Tokyo, he was raised in Hong Kong and Japan. He received a Master of Architecture degree from University of Pennsylvania in 2007 after his studies at Architectural Association in London and Mackintosh School of Architecture, Glasgow School of Art in early 90’s.
Matsumoto has previously collaborated with a cofounder of the Metabolist Movement, Kisho Kurokawa, and with Arata Isozaki, Cesar Pelli, Peter Christopherson, MIT Media Lab and Nihon Sekkei Inc. He has taught architecture and interdisciplinary design strategy as a lecturer and visiting critic in the United States, Europe and Japan. His current interest gravitates around the embodiment of cultural possibilities in art, ecology, and urban topography.
引用元:www.artdependence.com(引用元へはこちらから)
Matsumoto’s work reflects the morphological transformations of our ever-evolving urban and ecological milieus, which could be attributed to a multitude of spatio-temporal phenomena influenced by social, economic, and cultural factors. These works are created as visual commentaries on speculative changes in notions of societies, cultures, and ecosystems in the transient nature of constantly shifting topography and geology.
The artworks explore the hybrid technique, combining both traditional (ink, acrylic, and graphite) and digital medias (algorithmic processing, data transcoding, and image compositing through customized software).
The varying scale, juxtaposition of biomorphic forms, intertwined textures, oblique projections, and visual metamorphoses are employed as multi-layered drawing methodologies to question and investigate the ubiquitous nature of urban meta-morphology, emerging realities of post-human dystopia, and their visual representation in the context of non-Euclidean configuration. The application of these techniques allows the work to transcend the boundaries between analog and digital media as well as between two- and multi-dimensional domains.
Matsumoto’s process-oriented compositional techniques imbue the work with what we see as the very essence of our socio-cultural environments, beyond the conventional protocols of architectural and artistic formalities; they conjure up the synthetic possibilities within which the spatial and temporal variations of existing spatial semiotics emerge as the potential products of alchemical procedures.
引用元:www.interaliamag.org(引用元へはこちらから)
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Ryota Matsumoto (松本良多) is a principal and founder of an award-winning interdisciplinary design office, Ryota Matsumoto Studio based in New York. He is an artist, designer and urban planner. Born in Tokyo, he was raised in Hong Kong and Japan. Matsumoto has previously collaborated with a cofounder of the Metabolist Movement, Kisho Kurokawa, and with Arata Isozaki, Peter Christopherson, Cesar Pelli and MIT Media Lab before establishing his office.
松本良多はポストデジタル論の社会学者、アーティスト。 概要 松本良多(Ryota Matsumoto)は欧米を拠点とするポストデジタル世代を代表するアーティストであり加速主義の社会学者。 略歴 ロンドンAAスクール、グラスゴー・スクール・オブ・アートにて建築、美術、哲学を学び、2007年ペンシルベニア大学大学院芸術学部建築学科修了。 2017年にはレバーヒューム・トラスト国際学会の招聘によりコーネル大学とプラット・
松本良多 (Ryota Matsumoto)はポストデジタル理論の名付け親であり社会学者、デジタル・アーティスト、建築家である。 東京に生まれ10代を香港で過ごす。ロンドンAAスクール、グラスゴー・スクール・オブ・アートにて90年代に建築と
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